I.  Skojarzenia na temat wody

 1. Najpierw nasza pani wprowadziła nas do zagadnień związanych z wodą

punktor

do czego służy, kto ją potrzebuje, skąd bierze się w naszych kranach, i co się z nią dalej dzieje?, obieg wody w przyrodzie - lekcja "Podróż kropelki wody", sposoby oszczędzania wody itd

                                                                             obieg wody

                Polecamy obejrzenie stron

                                                                                          Internetowych z których korzystaliśmy

                                                                                                   podczas zajęć   

                                                                                    http://www.woda.ovh.org/      

                                                                                    http://pl.wikipedia.org/wiki/Woda

                                                                                    http://www.ekologia.gemapro.vip.alpha.pl/woda.htm 

Woda jest niezbędna do życia , dorosły człowiek ma jej w swoim organizmie ok. 70%

punktor

Czym jest woda pitna ?

    Dwie trzecie powierzchni ziemi pokryte jest wodą, z czego tylko 1% stanowi woda słodka nadająca się do celów konsumpcyjnych. Około 99% wody na globie ziemskim, to woda słona tworząca morza i oceany, woda w lodowcach lub para wodna w atmosferze. Polska należy do obszarów z bardzo skromnymi zasobami wodnymi - na 1 mieszkańca przypada w naszym kraju 10 razy mniej wody niż w pozostałych rejonach świata, co stawia nas dopiero na 20 miejscu w Europie. Dorosły człowiek potrzebuje ok. 2,5 litra wody dziennie do spożycia. Woda nigdy nie zginie, ale woda przyjmie od środowiska każdą ilość trucizn i zostanie przyjęta przez każdy zakład wodociągowy. Ale tam nikt nie potrafi tych trucizn z wody usunąć, a my musimy ją pić. Mimo, że woda pitna często jest zanieczyszczona ludzie i tak ją piją. Jednak woda jest niezbędna dla organizmu człowieka i pełni w nim różne funkcje.

Surowcem do produkcji wody pitnej jest najczęściej woda powierzchniowa zakwalifikowana do III klasy czystości lub pozaklasowa.

Tak naprawdę nie wiemy co pijemy. Patrząc na wodę nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy jest ona bezpieczna i zdrowa, czy też zawiera w sobie szereg niebezpiecznych i powodujących groźne choroby związków. Bowiem woda czysta, jak i ta zanieczyszczona na pierwszy rzut oka niczym się nie różni. A o faktycznym składzie wody pitnej możemy się przekonać dopiero po przeprowadzeniu badań laboratoryjnych.

Jaką wodę pić ?    Prawda i mity o wodach mineralnych

 

II. „Co pić aby zdrowym być”

 My wiemy, że czysta woda jest bardzo zdrowa, więc chętnie ją pijemy  i  namawiamy innych do tego.

                                              

             

III. Elbląg - zaopatrzenie w wodę pitną.

To też wiemy gdzie się znajduje.

1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody „Malborska” w Elblągu

                                 

2.Zbiornik wody pitnej „Częstochowska” w Elblągu

 

                             

3. „Stacja Uzdatniania Wody Królewiecka i rozbudowa sieci wodociągowej”

 

 

IV. Zorganizowaliśmy konkursy :

1. „Jak oszczędzamy wodę w swoim gospodarstwie domowym?” –konkurs na zdjęcie - rozstrzygnięcie odbędzie się 11.05.2005r.

 

 

 

2.„Co wiem o wodzie?”- konkurs wiedzy dla klas I-III.

 

V. Przeprowadziliśmy wiele doświadczeń z wodą.

1. Jak powstają ścieki?

                                             

                

             Do wody z kranu dodaliśmy: mydło, płyn do mycia naczyń, proszek, płyn do płukania, papier toaletowy, brudny piasek. Tak powstały nam ścieki.

2.  W jaki sposób oczyszcza się ścieki?

NASZA MAŁA OCZYSZCZALNIA

punktor

PIERWSZY ETAP TO OCZYSZCZANIE MECHANICZNE, ABY TO WYKONAĆ KILKAKROTNIE PRZECEDZALIŚMY NASZE ŚCIEKI PRZEZ GAZĘ.

punktor

NA GAZIE POZOSTAWAŁO CORAZ TO MNIEJ OSADU

punktor

WODA BYŁA JESZCZE BRUDNA, ALE BEZ WIĘKSZYCH ZANIECZYSZCZEŃ

                    

punktor

NASTĘPNIE PRZESZLIŚMY DO OCZYSZCZANIA BIOLOGICZNEGO. NA TYM ETAPIE DO NASZEJ WODY DODALIŚMY SZLAMY Z MIKTOORGANIZMAMI, KTÓRY POCHODZIŁ Z DNA STAWU.

punktor

ABY PRZYŚPIESZYĆ PROCES OCZYSZCZANIA WDMUCHIWALIŚMY PRZEZ SŁOMKI POWIETRZE.

   

punktor

TERAZ ODCEDZILIŚMY SZLAM ZE STAWU ZA POMOCĄ FILTRA DO EKSPRESU.

punktor

KOLEJNYM ETAP PRAC W NASZEJ OCZYSZCZALNI TO OCZYSZCZANIE CHEMICZNE. TU DO NASZYCH ŚCIEKÓW DODALIŚMY CHLORKU WAPNIA.

            

 

punktor

TERAZ POZOSTAŁO NAM TYLKO CZEKAĆ NA EFEKTY NASZEGO OCZYSZCZANIA.

         

punktor

A TO JUŻ NAPRAWDĘ CZYSTA WODA - UDAŁO SIĘ.!!!!!!!!!

            

 

3. Sprawdzaliśmy czystość wody przy użyciu cebuli.

       

Po tygodniu obserwacji doszliśmy do wniosków.

Woda  destylowana była najczystsza, ale pozbawiona minerałów, cebula w niej nie chciała rosnąć.

Woda z kranu też była dość czysta i cebula w niej rosła, ale najszybciej rosła w wodzie ze stawu.

4. Pobieraliśmy próbki wody w celu  porównania jej czystości.

 

    próbki pobrane z Zalewu Wiślanego                     obserwacje pod mikroskopem

                                                                                                                                                                            

         

 próbki pobrane z Rzeczki Kumiela

  

 

VI. Wycieczka do Oczyszczalni Ścieków

    W  kwietniu odbyliśmy wycieczkę do Zakładu Oczyszczalni Ścieków w Elblągu. Otrzymaliśmy płytę z prezentacją w Power Poincie, którą obejrzeliśmy w pracowni komputerowej. Teraz znamy już  historię budowy oczyszczalni ścieków. Wiemy kiedy i jak powstawała.

                                               inne zdjęcia

    Od 1988 roku działa oczyszczanie mechaniczne, a w 1992 roku uruchomiono część biologiczną oczyszczania. W latach 2001-2003 dokonano modernizacji mechaniczno-biologiczno-chemicznej.

    Wiemy również, że w procesie fermentacji wytwarzany jest biogaz, który magazynowany jest w zbiornikach gazu. Jest on wykorzystywany do celów grzejnych jako źródło ciepła oraz do produkcji energii elektrycznej.

    Oczyszczalnia Ścieków posiada małą elektrownię z agregatami prądotwórczymi oraz Laboratorium Badania Ścieków.

    Dowiedzieliśmy się także ile powstaje dziennie ścieków z terenu miasta

jest to około 28.000m3

z czego 80% to ścieki wytwarzane przez człowieka

    

VII. Wykonaliśmy gazetkę tematyczną w związku z Światowym Dniem Wody 22. III.

   

 

VIII. Ogłosiliśmy konkurs na zdjęcie pod hasłem "Jak oszczędzamy wodę w domu?"

   

IX. Uczyliśmy się jak oszczędzać wodę i zachęcaliśmy innych do tego.

1. Myjemy zęby z użyciem kubeczka.

                          

2. Korzystamy z natrysku, zmywarki do naczyń, spłuczki z dwudzielnym przyciskiem, kranu z perlatorem, baterią termostatyczna lub dwustopniową.

                

punktor

perlator kuchenny dwufukcyjny o zmniejszonym przepływie wody - oszczędność wody od 5 do 12m3 /rok

 

 

3. Odnowiliśmy plakietek sygnalizujących potrzebę oszczędzania wody.

 

.

 

3. Myjemy naczynia w komorze lub misce.

X. Liczniki wody - wodomierze.

    1.Dzięki pomocy panów konserwatorów uczyliśmy się odczytywać zużycie wody z liczników  szkolnych. Teraz już wiemy po co one są i jak je odczytać.

 

    2. Dokonaliśmy indywidualnej analizy w gospodarstwie domowym rachunków zużycia wody i opłat za ścieki. Podsumowaliśmy dane i wyciągaliśmy wnioski w ekozespołach.

XI. Filtry wody - do czego służą

Te ważne informacje również znaleźliśmy w Internecie

1. ODŻELAZIACZE

punktor

służą do usuwania nadmiernych ilości żelaza i manganu

 

 

2. ZMIĘKCZACZE

punktor

służą do zmiękczania wody w instalacjach domowych, przemysłowych i kotłowniach.


3. System oczyszczania wody metodą odwróconej osmozy

powrót